Zorgbeleid binnen onze
school
Ieder mens, dus ook ieder kind, is verschillend. Sommigen
leren heel snel, anderen trager; sommigen zijn vooral goed voor taal, anderen
voor rekenen of voor creatieve vakken; sommigen worden visueel sneller
aangesproken, anderen auditief; sommigen begrijpen iets nadat ze er een keer
over gehoord hebben, anderen leren het beste wanneer het op verschillende
manier wordt aangeboden…
Wij vinden het op onze school belangrijk dat alle kinderen
zich kunnen ontwikkelen binnen hun eigen specifieke mogelijkheden. Wij streven
ernaar om ieder kind zijn eigen kroontje te laten dragen. Om alle kinderen maximale
kansen te geven, proberen we onze zorgvisie af te stemmen op de specifieke
noden van onze leerlingen.
Om deze zorg te realiseren, baseren we ons op de
zorgpiramide. Wenst u meer informatie over de zorgpiramide, klik dan volgende
link aan: www.zorgpiramide.be.
Onze zorg wordt op drie niveaus georganiseerd. Wij vinden
overleg daarin met de ouders zeer belangrijk omdat we ervan uitgaan dat elke
ouder zijn kind het beste kent. Zo
kunnen we er samen zorg voor dragen.
Om de gegevens over de zorg van de kinderen zo vlot mogelijk
te laten doorstromen, heeft elk kind een fiche op schoolonline. Dit is ons
leerlingvolgsysteem. Bij elk overleg wordt deze fiche aangevuld. Ook
LVS-toetsen (LS), toeterstesten (KS) en
informatie over welbevinden, betrokkenheid en competentie worden hierin
bijgehouden. Zo kunnen we de zorg optimaal organiseren.
Eerstelijnsondersteuning
Dit is differentiatie (naar aanbod of naar aanpak) in
de klas door de leerkracht zelf, eventueel met ondersteuning van de
zorgleerkracht. De ontwikkelingsdoelen en/of leerinhouden worden met
hulpmiddelen (schema’s, materiaal, extra uitleg, stappenplan, enz.) herhaald of
aangevuld. Dit kan ook inhouden dat een meerbegaafd kind aangepaste leerstof
krijgt. Deze ondersteuning kan individueel of in groepjes gebeuren.
Tweedelijnsondersteuning
Drie keer per jaar zit de klasleerkracht samen met de
zorgcoördinator en de CLB-medewerker om de leer-en leefhouding van de kinderen
te bespreken. Dit heet “multi-disciplinair overleg” (MDO) en gaat over het
welbevinden ,de betrokkenheid en de competentie.
In opvolging van de MDO’s kan er besloten worden om bepaalde
leerlingen extra ondersteuning aan te bieden in overleg met de zorgjuf. Er
wordt hier gewerkt op het niveau van het kind en niet meer op het niveau van de
klas.
Derdelijnsondersteuning
In onze derdelijnsondersteuning werken we samen met
externen, zoals logopedisten, kinesisten, revalidatiecentra en anderen.
Dit gebeurt altijd in overleg met de ouders. Hierbij gebeurt
de communicatie via een heen-en-weer-schriftje tussen ouders, leerkracht en
externe zorgverleners.